Kilpailu: Voita itsellesi Gradutakuu-kirja

Gradutakuu-kirja

EDIT: Kilpailun palkinnot on nyt arvottu. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 37 henkilöä. Onni suosi seuraavia nimimerkkejä:

Vesa
Annis
Kere
Kati
Ella

Voittajille on ilmoitettu myös henkilökohtaisesti.

Vastaukset olivat kiinnostavia, vaikka ne oli tietysti tuotettu “pakon edessä” eli kilpailua varten. Katsotaan, saisinko niistä jossain välissä tehtyä pientä analyysiä.

Gradutakuu-kirjan painos on tällä hetkellä lopussa. Art House on kuitenkin innostunut kirjasta ja julkaisee siitä syksyllä uudistetun ja täydennetyn painoksen. Tarkkaa aikataulua uuden painoksen julkaisulle ei vielä ole.

Sain kuitenkin käsiini jokusen kappaleen vanhaa painosta. Haluaisin antaa niistä viisi kirjaa tarvitseville graduntekijöille.

Toimitaan siis näin:

Jos haluat oman Gradutakuu-kirjan, kommentoi tätä viestiä vastaamalla seuraaviin kahteen kysymykseen:

1) Mikä gradun tekemisessä askarruttaa tai ahdistaa tällä hetkellä eniten?
2) Mikä gradun tekemisessä toimii parhaiten tai on kaikkein oleellisinta?

Ja koska elämme Twitterin aikakaudella, kumpikin vastaus saa olla korkeintaan 140 merkin pituinen.

Kaikkien vastanneiden kesken arvotaan viisi kappaletta Gradutakuu-kirjoja. Kilpailuaikaa on viikon ajan, eli se päättyy torstaina 2.4.2015 puolenyön aikaan. Kirjat arvotaan pääsiäisen jälkeen.

Voit vastata nimimerkillä, mutta käytä vastatessasi todellista sähköpostiosoitetta, jotta saan yhteyden sinuun siinä tapauksessa, että voitat. Sähköpostiosoite ei näy ulkopuolisille. Kirjat saatte postissa, ainakin Suomeen tai EU:n alueelle (katsotaan, miten toimitaan, jos voittaja on jostain kauempaa).

39 thoughts on “Kilpailu: Voita itsellesi Gradutakuu-kirja

  1. 1. Miten saan seuraavan kuukauden aikana käytettyä aikani tehokkaasti gradun tekemiseen.
    2. Välitavoitteet, aikataulutus ja yhteydenpito ohjaajiin.

  2. 1) Mielenkiinnon ylläpito ja aikataulussa pysyminen.
    2) Oma kiinnostus. Jatkuva tekeminen, vaikka aina ei niin huvittais.

  3. 1) Tällä hetkellä ahdistaa eniten se, että silloin, kun itse pystyisi omien aikataulujen puolesta asiaa edistämään, ohjaaja on kiireinen.

    2) Gradun edistäminen sillä, että tekee jatkuvasti edes jotain mutta kuitenkin välttää stressaamista. Tosin stressaamiselta on hankala välttyä, jos joutuu samanaikaisesti etsimään töitä toimeentulovaikeuksien keskellä.

  4. 1. Tällä hetkellä tuskailen teoriaosuuden rakenteen ja tekstin sujuvuuden kanssa. Aineistoa (rekisteri) olen odottanut tammikuusta.

    2. Oleellisinta on antaa itselleen armoa. Tärkeää on myös olla rakastumatta omaan tekstiin/tuloksiin ja editoida tarvittaessa.

  5. 1. Graduohjaus arveluttaa. Eli ymmärtääkö ohjaaja minua ja minä häntä.
    2.Kaikkein oleellisinta on löytää aihe josta on todella kiinostunut ja sen jälkeen rajata aihe!

  6. 1. Aineiston analyysi: luotanko vain itseeni ja päätän että osaan sen.
    2. Päivittäinen edes tunnin kestävä kirjoittaminen jottei ote lipsu.

  7. 1) Aiheen riittävä rajaaminen.
    2) Asettaa itselleen tavoitteita ja pitää niistä kiinni.

  8. 1.Pakko tehdä valmiiksi siten, että saan paperit ulos heinäkuun loppuun mennessä
    2. Tulosten analysointi

    Minulla on jo kirja, joten älä laita minua arpajaisiin 🙂

  9. 1. Eniten askarruttaa aiheen lopullinen rajaus ja dispositio, kokonaisuuden hallinta sekä tiettyjen lähdeteosten saaminen käsiin.

    2. Oleellisinta on innostus aiheeseen, selkeä deadline sekä joustavahko päiväsuunnitelma, josta näen, että mitä milloinkin on tehtävälistalla.

  10. 1)Teoriaosuuden koostaminen, kuinka erotan oleellisen ja oikean aineiston, miten erotan lähteeksi käyvän tekstin?

    2)Käytännönläheisyys, haluan tehdä gradustani sellaisen että se oikeasti palvelee käytännön työelämää.

  11. 1. Rahanpuute ja sitä kautta ajanpuute, koska on koko ajan tehtävä töitä toimeentulon hankkimiseksi.
    2. Välitavoitteiden ja tasaisen kirjoitusrytmin kautta kohti päämäärää eli valmistumista.

  12. 1. Eniten askarruttaa edistyminen ja ajankäytön hallinta.
    2. Oleellisinta on oma kiinnostuminen aiheesta.

  13. 1. Tekemättömän työn paljous ja tunne epäonnistumisesta ihmisenä kun G on yhä kesken.
    2. Tekemisen pilkkominen pieniksi välietapeiksi ja muiden ihmisten kannustus.

  14. 1) Työn jäsentely,epätietoisuus ja ajankäytön järjestäminen.Epämääräinen deadline,joka heikentää motivaatiota.Ohjauksen ja tuen puute.

    2) Ajankäyttö, flow’n saavuttaminen ja usko tekemisen mielekkyyteen.

  15. 1. Ohjauksen puute ja omat toistaiseksi liian hajanaiset ajatukset ja suunnitelmat
    2. Oleellisinta on se, että aihe on itselle kiinnostava

  16. 1) Oman edistymisen hitaus turhauttaa. Haluaisin nopeasti valmista.
    2) Konkreettiset, hyvin pienet tavoitteet, joita täytyy keksiä ja työstää säännöllisesti.

  17. 1. Kokonaisuuden hahmottaminen,jatkuva epävarmuuden sietäminen, yhteistyö ohjaajan kanssa.

    2. Oma kiinnostus aihetta kohtaan.

  18. 1. Osaanko kirjoittaa gradun alusta loppuun?
    2. Tarvitsen tsempparin tähän projektiin -> Gradutakuu!

  19. 1) Miten saan monitieteellisen graduni nivottua omaan tieteenalaani ja löydän oikeat tutkimuskysymykset?
    2) Parhaiten toimii oma aika ja motivaatio sekä hyvä ohjaus.

  20. 1)Gradun teko tuntuu kuin kävelisi pimeässä tunnelissa. Yliopistolta mukaan ei ole saanut kuin halvan taskulampun, jossa on käytetyt paristot.
    2) Selkeä sisällönohjaus, mitä mihinkin osioon tulisi kirjoittaa. Jos ei nyt ihan opaskoiraa niin ehkä opaskirja voisi auttaa 😉

  21. 1) Aiheen käsittely oikealla tavalla, tarpeeksi rajattuna mutta samalla hyvänä kokonaisuutena sekä itse kirjoitusprosessi.

    2) Aikataulutus ja siinä pysyminen, sen jälkeen kun aihe on kunnossa.

  22. 1. Tällä hetkellä eniten ahdistaa ajan puute. Ja silloin kun aikaa on, ei työskentely ole mielestäni riittävän tehokasta.

    2. Minulla on aivan mahtava ohjaaja. Eli saan apua, jos joku askarruttaa ja hän tsemppaa minua jaksamaan!

  23. 1) Että jaksaisi kiinnostaa ja käyttäisi ajan tehokkaasti “kun inspiraatio iskee”.
    2) Ohjaajat ovat olleet tosi kannustavia ja auttavat aina jos minulla on kysyttävää

  24. a) Ajankäyttö ja materiaalin luotettavuus sekä kuinka esim. nettilainaukset merkitään
    b) Ohjaajien pätevyys ja mielenkiinto työtä kohtaan.

  25. 1. Eniten ahdistaa rahanmeno: Kirjastojen myöhästymismaksut käyvät kalliiksi, kun samalla eräpäivällä on lainassa nelisenkymmentä lähdekirjaa.

    2. On tärkeää tietää, mitä on tekemässä mutta tärkeämpää on löytää graduntekijän itsevarmuus: Teen gradua, koska voin, en siksi, että täytyy.

  26. 1) Aiheen valitseminen.
    2) Kiinnostus aihetta kohtaan (omassa tapauksessani myös intohimo).

  27. 1) Katoava itseluottamus ja into, joilla jaksaisi aina aloittaa. Seuraavien askeleiden tietäminen ilman, että ne tuntuvat liian suurilta.

    2) Kantava suunnitelma, palasiin pilkkominen sekä kannustava mutta vaativa ohjaus, tulivat ne sitten ohjaajalta, vertaisilta tai itseltä.

  28. 1) Mikä gradun tekemisessä askarruttaa tai ahdistaa tällä hetkellä eniten?
    -Motivaation puute ja lähestyvä seminaari.
    2) Mikä gradun tekemisessä toimii parhaiten tai on kaikkein oleellisinta?
    -Pitää asettaa pieniä tavoitteita ja keskittyä niihin eikä kokonaisuuteen.

  29. 1) Miten tästä tietomassasta ikinä tulee järkevää kokonaisuutta? Miten pitäisi rajata?

    2) Ohjaus, varjo-ohjaus, ryhmätuki, mahdollisuus kysyä ja saada vastauksia.

  30. Ahdistaa eniten: toimimaton henkilökemia ohjaajan kanssa
    Toimii parhaiten: vapaa aikataulu, kirjoittaminen myöhään illalla eikä stressiä herätä aamulla

  31. 1) Mikä gradun tekemisessä askarruttaa tai ahdistaa tällä hetkellä eniten?
    Ahdistavaa gradun kirjoittamisesta tekee aikaansaamattomuus. Jos ei kirjoita säännöllisesti, niin kirjoittamisen tatsi hukkuu ja ahdistus kasvaa.

    2) Mikä gradun tekemisessä toimii parhaiten tai on kaikkein oleellisinta?
    Kirjoittaa säännöllisesti ja pyrkii tekemään jotakin joka päivä ja käyttää esimerkiksi tomaatti tekniikkaa kirjoittamisen apuna.

  32. 1) Kunnianhimo ja siitä seuraava perfektionismi.
    2) Säännöllinen tekeminen ja tutkimustehtävän pitäminen mielessä.

  33. 1) Aika: 59 päivää viimeiseen mahdolliseen palautuspäivään. Paniikin tuoma ajoittainen toimintakyvyttömyys. Häpeä. Vertaistuen vähyys.

    2) Tutkimusmatkailijaperformansseilu, joka pitää kiinni tekemisessä. Ensimmäistä kertaa 10 vuoden yliopistoelon aikana tekeminen on mielekästä.

  34. 1) Gradun aiheen tarkka rajaus ja kirjoitusvauhtiin pääseminen.
    2) Aikataulutus ja oikea motiivi koko hommaan!

  35. Kilpailun palkinnot on nyt arvottu. Kaikkiaan kilpailuun osallistui 37 henkilöä. Onni suosi seuraavia nimimerkkejä:

    Vesa
    Annis
    Kere
    Kati
    Ella

    Voittajille on ilmoitettu myös henkilökohtaisesti.

    Vastaukset olivat kiinnostavia, vaikka ne oli tietysti tuotettu “pakon edessä” eli kilpailua varten. katsotaan, saisinko niistä jossain välissä tehtyä pientä analyysiä.

  36. Gradu lähti kansitukseen ja tarkastukseen eilen! Kypsyyskoe ja se on sitten siinä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *